Gå til hovedindhold

Menubank - funktioner som forenkler hverdagen i et storkøkken

Menubank er navnet på en af kernefunktionerne i indkøbssystemet Millum Procurement. Det er et modul, hvor der findes et stort udvalg af muligheder for dig, der arbejder som kok på hotel, i kantine eller restaurant.

Af: Mathilde Jelen Danielsen 05.01.2024 12:31

kokk med ferdig tallerken

Lad indkøbssystemet gøre en del af arbejdet for dig

At det at drive et storkøkken består af mere end madlavning, er der ingen tvivl om. Der ligger meget logistik og beregning til grund, og dertil kommer høje forventninger både fra ledelse og gæster. 

Forestil dig en hverdag, hvor alle opgaverne, du skal løse, bliver varetaget af et system, så du slipper for tusinder af post-its og e-mails, som sendes frem og tilbage. Er det muligt? Du kommer ganske tæt på med Menubanken i Millum Procurement. Den kan hjælpe dig med den daglige køkkendrift fra A til Å. 

Menuplanlægning: opskrifter, kalkuler og allergener

Maden skal være i centrum, og i Menubank kan du let gemme dine bedste opskrifter, som du ved gæsterne sætter pris på eller hente opskrifter, der er tildelt din kantine eller hotelrestaurant. Hvis en vare forsvinder fra sortimentet, kan du erstatte produktet i alle dine opskrifter ved hjælp af Multierstatt-knappen. 

Baseret på opskrifterne kan du lave en menuplan for flere dage, uger eller sæsoner og trække bestillingsforslag ud. Bestillingsforslagene er baseret på data fra tidligere bestillinger og antal gæster. Du slipper for at estimere på ny hver gang og kan lade systemet gøre arbejdet for dig. Desuden har du fuld kontrol over råvarepriser og ved, at priserne, du får adgang til, er forhandlet på plads af din kæde eller medlemsorganisation.

Som kok skal du have kontrol over gæsternes mange allergier og madpræferencer. Du er nødt til at tage højde for alt fra alvorlige nøddeallergier og cøliaki til intolerance over for laktose eller plantebaserede diæter. I Menubank kan du let kategorisere madvarer og opskrifter ud fra de kategorier, du møder hos gæsterne hver dag. Desuden er systemet integreret med Matinfo – et opslagsværk, som giver dig detaljeret overblik over allergener og næringsindhold i produkter. 

Bæredygtighed på menuen

Både forbrugere og virksomheder er nødt til at handle nu, hvis vi skal gøre vores planet rask. I Menubank finder du funktioner, som hjælper storkøkkenet med bæredygtighedsmålene. Madspild er én vigtig del af køkkendriften, og med Millum kan du håndtere dette på en enklere måde. Desuden sørger CO2-kalkulatoren for, at du får mere bevidsthed om klimaaftrykket af dine retter og menuer ved at sammenligne madvarer og lave opskrifter med lavest mulige aftryk. På denne måde får både I ansatte, der arbejder med menuplanlægning, og gæsterne mulighed for at træffe informerede valg. 

Alt, hvad du skal bruge for at drive et vellykket storkøkken

Opsummerende kan man sige, at Menubank indeholder alle funktioner, som en kok skal bruge til en enklere hverdag i et storkøkken. Alle funktionerne er udviklet i samarbejde med folk, som arbejder i og kender branchen og dens behov godt.