Gå til hovedindhold

Gør bæredygtighed til en konkurrencefordel

Mængderne i foodservicebranchen er enorme, og hvert år serveres der over 200 millioner frokostmåltider i norske kantiner. Det er branchens ansvar at flytte hele fokusset over på bæredygtige tiltag. Selv om interessen og viljen er stor i branchen, er spørgsmålet, om det går hurtigt nok.

Af: Sofie Vatle 03.01.2020 11:41

shutterstock_190000991-gront

Vi mærker en klar ændring i fokusset hos vores kunder. Vi allokerer stadig flere ressourcer til udvikling af løsninger, som fremmer den grønne omstilling. Bæredygtighed og samfundsansvar er blevet en af de vigtigste parametre i vores kunders brug af Millum Procurement.

Bjørn Anskau
Bjørn Anskau

Daglig leder

Værktøjerne skal være der

En grønnere indkøbspolitik i virksomheden handler om at gøre det nemt for brugerne at tage de rigtige valg. For at gøre dette muligt skal man have de rette værktøjer, som Millum Procurement tilbyder.

Hos Millum er fokusset på, at kunderne skal kunne reducere deres madspild og fjerne unødvendig transport gennem bedre indkøbsrutiner. Millum Procurement giver mere kontrol over indkøbene og mere fokus på at reducere eget klimaaftryk. Værktøjerne giver indkøberne indsigt til at træffe valg, som tjener både virksomheden og miljøet ved at undgå fejlbestillinger og unødvendig transport.

Vi arbejder hele tiden med at give aktørerne de værktøjer, de skal bruge for at træffe bedre valg. Vi må vise, at bæredygtighed og mindre madspild kan give en økonomisk gevinst, hvilket ofte er nøglen til nye satsninger.

Vigtigt med eksterne tanker

Hos Millum har fokusset altid været på at udvikle den bedst mulige indkøbsportal med funktioner, som efterspørges af kunderne. Derfor har Millum ledt efter samarbejdspartnere med spidskompetence inden for samfundsansvar. Valget faldt på Factlines, PlatefulRISE og Klimato.

Gennem samarbejdet med Factlines hjælper Millum-leverandører med at dokumentere madens rejse fra jord til bord.  Dette giver aktørerne i værdikæden en mulighed for at vise deres etik- og samfundsansvar over for deres samarbejdspartnere.

Gennem samarbejdet med Plateful stilles aldeles gode råvarer til rådighed fra kendte grossister og producenter, som af forskellige årsager ikke kan sælges i normale kanaler. Kunderne kan vælge disse i deres indkøbsløsning, for at forhindre madspild.

Sammen med RISE og Klimato har Millum udviklet en modul til at beregne klimaaftrykket på retter og menuer, så deres kunder ved, hvilket slags aftryk det, de planlægger at servere, vil have.

Vi må tænke uden for vores traditionelle forretningsmodeller, hvis vi stadig skal være brancheførende. Kravene fra kunderne er hårde, men sammen finder vi løsninger, som bidrager til en grønnere indkøbshverdag.

Profit og bæredygtighed hånd i hånd

Som i alle andre brancher styres valgene både af profit og samfundstrends. Hos Millum har man længe mærket en drejning mod en grønnere indkøbshverdag.

Det er klart, at bæredygtighedstiltag, som giver udslag på top- og bundlinjen, er lettere at gennemføre. Vi ved, at vores kunder både går op i en sund drift og samfundsansvar, uden at der ligger nogen modsætninger i det. Ved at strukturere alle indkøb og bruge en indkøbsportal sparer du store summer, reducerer transportudslippene og gavner både bundlinjen og miljøet direkte.