Gå til hovedindhold

En god aftale skal altid gavne begge parter – også når det kommer til e-handel

Det er måske ikke så overraskende, at vi ofte diskuterer og udfører elektroniske indkøbsløsninger med køberens behov i fokus. Men det er ikke tilstrækkeligt som udgangspunkt for at få en indkøbsløsning til at fungere optimalt. Inddragelse af leverandørerne er helt afgørende, når det kommer til at udvikle den bedste indkøbsløsning.

Af: Sofie Vatle 08.08.2019 09:24

ehandel-ipad-tannhjul-procurement-commerce-s

Alternativet indebærer ofte en voldsomt stor arbejdsbelastning på købssiden i systemet for at kompensere for leverandørernes manglende tilstedeværelse i en kundes indkøbsportal. Det handler sjældent om, at leverandørerne ikke vil – de bliver bare ikke tilstrækkeligt inddraget i projektet og teknologien.

– Når vi lykkes med at etablere en ny kunde i vores indkøbsteknologi, skyldes det i høj grad, at løsningerne, vi udvikler, fremmer det, som måske er vigtigst for leverandørerne, nemlig øget loyalitet over for aftalen og desuden øgede volumener.

En tydelig produktinformation er kort sagt afgørende for, at køberen kan købe det rette produkt med de rette egenskaber fra rette leverandør. Det skaber værdi for en fast leverandør og ligger til grund for en god e-handelsløsning, uanset om du er køber eller sælger.

– Det er vigtigt, at leverandørerne har fuld kontrol over deres egen statistik i de forskellige indkøbsløsninger, allerede fra etableringen af den første varelinje til regelmæssig opdatering af priser, billeder, holdbarhedsmærkning osv., siger Bjørn Anskau, CEO hos Millum AS. – Det kan virke banalt, men det er fortsat helt afgørende, når man skal lave en succesfuld indkøbsløsning, tilføjer han.

Men det slutter ikke her. Millum har som målsætning at levere tjenester, der giver driftsmæssige fordele for både købere og sælgere.

Millum er nu i gang med at følge op på dette og samarbejder tættere end nogensinde med både små og store leverandører på at udvikle den bedst tænkelige løsning for leverandørerne og dermed også deres kunder.

– Vi vil udvikle Millum Commerce til at blive branchens største mødested, ikke bare den største formidler af handelsinformation. Det skal blive stedet, hvor ikke bare køberne kan få en samlet oversigt over alle branchens leverandører, men hvor også leverandørerne kan nå ud til mange nye potentielle kunder. Det skal altid stå øverst på vores dagsorden, at den bedste indkøbsløsning er den bedste salgskanal for leverandørerne, afslutter Bjørn Anskau.