Gå til hovedindhold

Millum tager samfundsansvar

FN’s bæredygtighedsmål er verdens fælles arbejdsplan for at udrydde fattigdom, bekæmpe ulighed og stoppe klimaforandringerne. Målet er at gøre dette inden 2030. Her ser man på miljø, økonomi og social udvikling i sammenhæng.


Millum arbejder for at skabe digitale løsninger, som hjælper kunderne til bæredygtige indkøb via vores portaler. Det er vigtigt, når der handles for mere end 8 milliarder norske kroner via vores løsninger. Millum kan bidrage til at gøre en positiv forskel og skabe langsigtede værdier for mennesker og miljø – både i vores egen virksomhed og gennem de virksomheder, vi samarbejder med.


Vi har samlet vores hovedaktiviteter omkring to af FNs bæredygtighedsmål. Nedenfor kan du læse mere om disse, herunder undermålene:

Bilde av tre formet som jordkloden. Baerekraft
baerekraftsmaalene4-DK.jpg

Vi skal udvikle løsninger og tjenester, som forenkler vores kunders arbejde med de bæredygtighedsmål, de selv har valgt. Det skal vi gøre gennem samarbejde og partnerskaber.

 

HORECA-branchens bæredygtighedsmål – sat i system

Millum skal agere proaktivt, klogt og pålideligt i udviklingen af nye produkter og tjenester. Vores position på markedet giver os mulighed for blandt andet at forenkle måling og opfølgning på bæredygtighedstiltag for et stort antal virksomheder. Med dette som baggrund tilstræber vi en betydelig indvirkning på bæredygtighedsarbejdet, der udføres i vores branche.

 

Partnerskaber for innovation

Millum knytter indkøber- og leverandørsiden i HORECA sammen og fungerer som et bindeled. Via vores netværk og platform kan vi mobilisere mange aktører mod et fælles mål. Vi indgår desuden samarbejder med forskellige aktører, der arbejder med specifikke problemstillinger, som branchen ønsker at få løst – fra iværksættere til større kompetencecentre og netværk. Vi er medlem af FN’s Global Compact.

 

E-handel giver i sig selv en god styring og kontrol over indkøbene og er et vigtigt middel til at sikre, at man træffer bæredygtige valg. Vi arbejder også med en række andre initiativer, der skal hjælpe branchen med at blive mere bæredygtig.

 

Ansvarlig indkøb

Vi samarbejder med Factlines, så du bedre kan dokumentere, at din virksomhed har styr på både miljøspørgsmål og sociale og etiske aspekter i din leverandørkæde – i hele rækken af aktører.

 

Planlægning og kontrol reducerer madspildet

Madspild er måske branchens største udfordring, og mad, der havner i skraldespanden, indebærer både unødvendige klimabelastninger og mistede indtægter. Vi samarbejder med TotalCtrl og Matvett for at hjælpe branchen til at reducere madspildet. Vi har også været med i etableringen af, og leverer teknologien til, Verdimat – en grossist, der distribuerer overskudsvarer for dagligvarebutikker og storkøkkener.

Member report for the UN Global Compact

In 2019, Millum joined the world's, and Norway's, largest charity for business and sustainability - where work is being done to fulfill the UN's 10 principles for responsible business in addition to the sustainability goals mentioned above. The collaboration provides guidelines for how the company ensures responsible operations within human rights, working life, anti-corruption and environment. We have submitted our second report on how we work with sustainability and social responsibility.

forside3.jpg
gronnvasking

We have signed the guide against greenwashing

Millum and its subsidiary Matinfo have signed the guide against Greenwashing. This means that we stand behind the content of the guide and promise to do our utmost to follow the 10 principles in our marketing and communication.

Midt i en bæredygtig handel

Teknologivirksomheden Millum og datterselskabet Matinfo arbejder for at skabe digitale løsninger, som hjælper kunderne til bæredygtige indkøb ved hjælp af vores løsninger. 

bærek
shutterstock_1476499586

Samfundsansvar fra jord til bord

Matinfo og Factlines har indgået en samarbejdsaftale med det formål at forbedre dokumentationen af madens rejse fra jord til bord. Aftalen giver de registrerede leverandører i Matinfo en unik mulighed for at dokumentere og synliggøre deres samfundsansvar over for indkøberne.